Zakończony 2014 rok to okres dynamicznych zmian w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego, które pozwoliły PKO umocnić pozycję lidera polskiego sektora bankowego.
Dzięki podjętym działaniom po raz kolejny PKO kończy rok jako Bank nowocześniejszy, lepiej zorganizowany i lepiej odpowiadający na potrzeby klientów. Oprócz najważniejszego wydarzenia jakim było przejęcie spółek Nordei, w Grupie Kapitałowej zaszło wiele mniejszych, choć także ważnych, zmian.
Przejęcie aktywów Nordei
Od początku roku zintensyfikowane zostały działania mające na celu zakup i integrację aktywów Nordei. W kwietniu PKO Bank Polski formalnie nabył trzy spółki: Nordea Bank Polska, Nordea Finance Polska oraz Nordea TUnŻ. 31 października dokonano fuzji prawnej z Nordea Bank Polska, a w I połowie 2015 r. nastąpi ostatni już etap integracji – fuzja operacyjna. Do tej pory PKO Bank Polski rozwijał się tylko organicznie, przejęcie pokazało, że Bank jest także zdolny do przeprowadzenia akwizycji.
Poprawa wyników
Dzięki przejęciu, aktywa GK PKO wzrosły do prawie 245 mld zł, czyli o ponad 45 mld zł więcej niż w końcu 2013 r. Jako pierwszy polski bank w 2014 r. PKO przekroczył barierę 200 mld zł aktywów, co pozwoliło umocnić pozycję lidera polskiej bankowości. Jednocześnie Bank wypracowuje stabilne i wysokie wyniki finansowe - skonsolidowany zysk netto uzyskany po 3 kwartałach 2014 r. wyniósł 2,5 mld zł i był o 10,5 proc. wyższy niż w porównywalnym okresie 2013 r. Poprawie uległa także efektywność kosztowa mierzona wskaźnikiem C/I, który w ujęciu rocznym poprawił się o 0,7 pp. r/r i wyniósł 44 proc.
Ekspansja zagraniczna
2014 rok zapisze się w historii Banku także dzięki podjęciu decyzji o rozszerzeniu działalności zagranicznej – w grudniu złożono do KNF wniosek dotyczący otwarcia oddziału korporacyjnego we Frankfurcie. Dzięki takiej ekspansji zagranicznej, PKO będzie mógł lepiej wspierać działalność polskich firm – już nie tylko krajową, gdzie PKO jest np. liderem w udzielaniu kredytów z gwarancją de minimis, ale także działalność zagraniczną. W kolejnych etapach rozważane jest utworzenie oddziałów korporacyjnych także w takich krajach jak Wlk. Brytania, Francja, czy Czechy.
Rozwój bankowości hipotecznej
W 2014 r. utworzono PKO Bank Hipoteczny oraz złożono wniosek do KNF o zgodę na rozpoczęcie jego działalności operacyjnej. Bank hipoteczny zapewni finansowanie z rynku kapitałowego dla najlepszych jakościowo kredytów hipotecznych zaciąganych przez klientów PKO, a udział listów zastawnych w finansowaniu hipotek może osiągnąć 30 proc. Biorąc pod uwagę, iż PKO Bank Polski z udziałami rynkowymi na poziomie 25,9 proc. utrzymuje lidera kredytów mieszkaniowych, w trzecim roku działalności PKO Banku Hipotecznego może stać się on największym podmiotem na rynku.
Nowy model ubezpieczeń
Zmiany w Grupie Kapitałowej to także wdrażanie nowego modelu ubezpieczeń. Na bazie przejętej spółki Nordea TUnŻ utworzono PKO Ubezpieczenia oferujące klientom Banku ubezpieczenia na życie. W trakcie tworzenia jest spółka, która będzie oferowała ubezpieczenia osobowe i majątkowe. Dzięki zmianom, które będą kontynuowane także w 2015 r., klienci Banku będą mogli korzystać z jeszcze lepszej oferty, szytych na miarę ich potrzeb, ubezpieczeń.
Rozwój bankowości mobilnej
Miniony rok pozwolił na szybki rozwój płatności mobilnych. Udostępniona w 2013 r. aplikacja IKO umożliwiająca dokonywanie szybkich transakcji przy użyciu telefonu jest systematycznie rozwijana, stając się coraz popularniejszym narzędziem płatniczym. Liczba osób, które aktywowały IKO na swoich telefonach, przekroczyła już 215 tysięcy. Użytkownicy IKO każdego dnia wykonują nawet 5-6 tysięcy transakcji, co oznacza, że transakcja IKO jest dziś dokonywana średnio co 20 sekund. Na bazie aplikacji IKO powstaje ogólnopolski standard płatności mobilnych BLIK, który zostanie udostępniony klientom polskich banków już na początku 2015 r.
Unowocześnienie bankowości elektronicznej
W 2014 r. kontynuowano unowocześnienie oferty bankowości elektronicznej PKO. Ważnym wydarzeniem w tym zakresie było udostępnienie klientom nowej odsłony iPKO. Nowy serwis to m.in. odświeżona szata graficzna, nowa nawigacja, szybki dostęp do najczęściej wykorzystywanych funkcji i informacji o poszczególnych kontach.
Powołanie Rzecznika Klienta
Jako jeden z nielicznych w polskim sektorze bankowym, PKO Bank Polski zdecydował o powołaniu stanowiska Rzecznika Klientów, który od początku 2014 r. jest do dyspozycji klientów. Rzecznik stara się przede wszystkim ułatwić klientom kontakt z Bankiem oraz rozpatruje odwołania od przekazanych odpowiedzi na skargi i wnioski, udzielonych przez inne jednostki organizacyjne.
*** PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Skonsolidowany zysk netto po 3 kwartałach 2014 roku wyniósł 2 531,5 mln zł. Bank jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Został uhonorowany nagrodą „Bank of the Year in Poland” przyznaną przez miesięcznik „The Banker” należący do „Financial Times”. Doceniono ponadprzeciętne wyniki finansowe, zwiększenie udziałów rynkowych oraz wzmocnienie pozycji lidera polskiej bankowości. PKO Bank Polski zajął pierwsze miejsce w rankingu Najlepszy Bank dla Firm miesięcznika „Forbes”, uzyskując sześć gwiazdek w ogólnej klasyfikacji. Bank uplasował się także w ścisłej czołówce, zajmując 3. pozycję w rankingu Jakość na Bank 2013, przygotowanym przez TNS Polska oraz „Puls Biznesu”. Contact Center Banku po raz siódmy zwyciężył w cyklicznym badaniu infolinii bankowych, przeprowadzanym przez ARC Rynek i Opinia. Bank kolejny rok z rzędu zwyciężył w rankingu 50 największych banków w Polsce miesięcznika finansowego „Bank”. W tegorocznej edycji rankingu zwyciężył w kategorii Banki finansujące nieruchomości, a wśród banków oferujących kredyty konsumenckie Consumer finance zajął 3. miejsce. W XII edycji konkursu Lider Informatyki Instytucji Finansowych 2013 „Gazety Bankowej” PKO Bank Polski otrzymał nagrodę w kategorii Bankowość elektroniczna i e-finanse, którą kapituła konkursu przyznała PKO Bankowi Polskiemu za wdrożenie aplikacji IKO. Bank wygrał również w kategorii Systemy back office za wdrożenie Centrum Innowacji. O tytuł Lidera walczyło kilkanaście instytucji finansowych, przede wszystkim z sektora bankowego i ubezpieczeniowego. Kapituła Konkursu VIII Kongresu Gospodarki Elektronicznej nagrodziła PKO Junior w kategorii Projekt Roku. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju. Pozostaje najbardziej wartościową marką polskiej bankowości według magazynu „The Banker”, który wycenił wartość marki PKO Banku Polskiego na 1,25 mld dolarów. W Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2014 „Rzeczpospolitej” marka PKO Banku Polskiego pozostała najcenniejsza w kategorii finanse - jej wartość wyceniono na 3,6 mld złotych. Kapituła Konkursu Liderów Świata Bankowości, organizowanego w ramach Polskiego Kongresu Gospodarczego, przyznała PKO Bankowi Polskiemu nagrody w kategoriach Najlepszy Bank oraz Najbardziej Innowacyjny Bank w 2012 roku za nową ofertę Szkolnych Kas Oszczędności. Bank znalazł się w gronie najlepszych pracodawców w rankingach przygotowanych w oparciu o opinie studentów. Wysoką pozycję Banku potwierdzają badania międzynarodowej firmy Universum Global i stowarzyszenia AIESEC, przeprowadzane wśród studentów najlepszych uczelni w kraju. PKO Bank Polski jest także laureatem plebiscytu Złoty Bankier 2013 w kategorii Najlepszy kredyt hipoteczny i Innowacja Finansowa za aplikację IKO.
Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania oraz zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej znajdują się w Polityce prywatności. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i akceptację plików cookies.
Polityka plików cookies
Pliki cookie używane w witrynie są podzielone na kategorie. Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny. Jeśli wcześniej dozwolone kategorie zostaną wyłączone, wszystkie pliki cookie przypisane do tej kategorii zostaną usunięte z Twojej przeglądarki. Listę plików cookies przypisanych do poszczególnych kategorii oraz szczegółowe informacje na ich temat znajdziesz w zakładce „Polityka plików cookies".