2025.06.11
11 czerwca 2025 r. odbyła się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotycząca pytania, czy postanowienia umowy kredytu odwołujące się do WIBOR mogą być oceniane w sprawach konsumenckich przez sądy krajowe w świetle przepisów unijnej Dyrektywy 93/13. Rozprawa miała charakter wysłuchania stron: banku, konsumenta, Komisji Europejskiej, Polski oraz Portugalii. Nie zapadł wyrok, a jego ogłoszenie może nastąpić najprawdopodobniej w pierwszej połowie 2026 r.
- Podczas rozprawy podkreślaliśmy, że WIBOR działa zgodnie z regułami prawa – zarówno z ustawą o kredycie hipotecznym, jak i unijnym rozporządzeniem BMR, dotyczącym wskaźników referencyjnych. Rozporządzenie, które weszło w życie na początku 2018 roku, jest pewnego rodzaju certyfikatem jakości dla WIBOR. Potwierdza kluczową rolę wskaźnika dla stabilności rynku finansowego i fakt, że chroni on konsumentów przed uznaniowością i chaosem
– mówi prof. dr hab. Michał Romanowski, adwokat i partner kancelarii Romanowski i Wspólnicy, który razem z Anną Cudną-Wagner, radcą prawnym z kancelarii CMS Cameron McKenna reprezentuje PKO Bank Polski przed TSUE.
– Atakowanie WIBOR-u to nie walka o prawa konsumentów. To podważanie systemu, który działa w ich interesie – zapewnia stabilność, przewidywalność i równe zasady gry. WIBOR zawsze był ustalany transparentnie, podlega zaostrzonej nieustannej kontroli, a banki wywiązywały się z obowiązków informacyjnych wobec klientów, zgodnie z prawem bankowym i rekomendacjami Komisji Nadzoru Finansowego
– dodaje prof. Romanowski.
– Rozporządzenie BMR to specjalistyczne przepisy stworzone właśnie po to, by wskaźniki takie jak WIBOR były wiarygodne i nie musiały być każdorazowo badane przez sądy. A nawet gdyby mogły być – nie ma podstaw, by uznać je za nieuczciwe
– podsumowuje Anna Cudna-Wagner, radca prawny z kancelarii CMS Cameron McKenna, która razem z prof. Michałem Romanowskim, adwokatem i partnerem w kancelarii Romanowski i Wspólnicy, reprezentuje PKO Bank Polski przed TSUE.
PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury i sportu. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu.
#nr 1 i kropka