2025.05.21
Językowy znak jakości dla instytucji to prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez Fundację Języka Polskiego. Fundacja oceniła działania PKO Banku Polskiego na rzecz systemowej zmiany podejścia do komunikacji i języka relacji z klientami oraz współpracownikami. Bank musiał wcześniej zdobyć Językowe znaki jakości w kategoriach ludzie i teksty.
Organizacja, która podejmuje wyzwanie prostego języka, ma sporo odwagi. To jest trudne, złożone i czasochłonne działanie. Nie wystarczy nauczyć ludzi, jak skracać zdania, usuwać stronę bierną i dobrze stawiać przecinki. Trzeba sprawić, żeby nie było im obojętne, jak mówią i piszą. Żeby umieli zrobić miejsce dla tak ważnych spraw, jak empatia, szacunek, przejrzystość, dostępność. Taką systemową zmianę warto doceniać i upowszechniać. Właśnie dlatego przyznajemy Językowy Znak Jakości. Wyróżnienie to dostają teksty, które mogą być inspiracją dla innych. Otrzymują je również ludzie, którzy mają wrażliwość na język, wiedzę i talent do upraszczania. Wreszcie, najbardziej prestiżowy jest certyfikat dla organizacji. To dowód na to, że wiara w ideę prostego języka, wymagająca nakładu wielu sił i środków, naprawdę przynosi owoce. I wspaniale może służyć ludziom - z tego cieszymy się najbardziej
- mówi dr Magdalena Wanot-Miśtura, prezeska Fundacji Języka Polskiego
Świat jest skomplikowany i pędzi szybciej niż kiedykolwiek. Dlatego każdy z nas marzy o prostocie – i doceniamy firmy, które dostarczają prostych doświadczeń. W strategii na lata 2025-2027 zapisaliśmy, że chcemy być jak najbliżej codziennych potrzeb naszych klientów – nie tylko tych finansowych. Chcemy ułatwiać życie na wiele sposobów. A nie da się ułatwiać życia, używając bankowego żargonu, skomplikowanej składni i rekordowo długich zdań. Polski Akt o Dostępności już za chwilę nałoży na instytucje finansowe wymóg zrozumiałej komunikacji z konsumentami. Ale my nie traktujemy prostego języka jako ustawowego wymogu – dla nas dostępność to biznesowa szansa. 27 proc. osób powyżej 16 lat ma jakąś formę niepełnosprawności – tak wynika z danych Eurostatu za 2023 r. A to oznacza, że blisko 3 mln naszych klientów może mieć potrzeby związane z dostępnością – trwale lub czasowo. Dlatego naszą ambicją jest być nr 1 w dostępności i prostym języku
- mówi Tomasz Pol, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Bankowości Detalicznej i Firm.
PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury i sportu. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu. Kapitalizacja giełdowa PKO Banku Polskiego na koniec 2024 roku wyniosła 74,7 mld zł. #nr 1 i kropka