2025.05.14
„Portret Finansowy Polaków” to badanie, które pomaga zrozumieć, jak Polacy podchodzą do pieniędzy, jakie mają przekonania o oszczędzaniu, inwestowaniu, pożyczaniu, ubezpieczaniu. W lutym i marcu br. w całej Polsce wypełniono łącznie 12 050 ankiet. Polacy nadal traktują finanse jako temat tabu, choć uważają, że edukacja finansowa powinna rozpoczynać się już w szkole. Wyniki ankiet pozwalają określić poziom świadomości finansowej badanych, zrozumieć wyzwania, przed którymi stoją polscy konsumenci i wskazać kierunki działań, aby lepiej gospodarować swoimi pieniędzmi. Projekt powstał dzięki współpracy Business Insider Polska, agencji badawczej Maison & Partners oraz przy strategicznym wsparciu PKO Banku Polskiego. Raport jest dostępny pod linkiem: Portret Finansowy Polaków. Jak zarządzamy pieniędzmi w codziennym życiu.
- Badanie pokazało, że Polacy coraz chętniej deklarują, że chcą oszczędzać, a niemal 40 proc. chciałoby inwestować. To optymistyczny sygnał, ponieważ zwraca uwagę, że zaczynamy myśleć o swoich pieniądzach nie tylko w perspektywie krótkookresowej - najbliższych wakacji czy kupna nowego sprzętu RTV. Połowa badanych deklaruje odłożenie dodatkowych pieniędzy na przyszłość. Dlatego bank musi dostarczać wiedzy, dać impuls i wspierać w doborze produktów, które pozwolą dobrze ulokować nadwyżki finansowe. To nasza ważna rola. Tym bardziej, że pieniądze nadal są tematem tabu w wielu polskich rodzinach. Ponad połowa chętnie skorzystałaby z możliwości rozmowy z pracownikiem banku, a PKO Bank Polski umożliwia to w największej sieci placówek własnych w kraju
– podkreśla Marcin Szymkowiak, dyrektor Pionu Marketingu PKO Banku Polskiego.
- W badaniu zebrano dane dotyczące postaw i zachowań związanych z różnymi aspektami zarządzania finansami: wydatkami, oszczędzaniem, inwestowaniem i zaciąganiem zobowiązań. Istotnym elementem raportu jest zrozumienie, co motywuje Polaków do podejmowania decyzji finansowych, a co ich przed tym powstrzymuje – zarówno w kontekście czynników socjodemograficznych, jak i psychologicznych. Poznanie tych mechanizmów może stanowić punkt wyjścia do tworzenia skutecznych działań na rzecz edukacji finansowej oraz wzmacniania bezpieczeństwa finansowego Polaków
- mówi Dominika Maison, założycielka agencji badawczej Maison&Partners.
PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury i sportu. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu. Kapitalizacja giełdowa PKO Banku Polskiego na koniec 2024 roku wyniosła 74,7 mld zł.
#nr 1 i kropka