Wystawa podsumowująca 80. lat SKO odwiedziła już szesnaście miast w Polsce. Teraz zapraszamy do Lublina. W Oddziale 1 PKO Banku Polskiego można ją zwiedzać do końca marca 2016 r.
Obecnie do SKO PKO Banku Polskiego należy co 3. szkoła podstawowa w kraju. Jak uczniowie opisują SKO „Jest to coś, w czym cały rok zbieram pieniądze na swoje wydatki i na wakacje”; „To taki szkolny bank”; „Dzięki temu oszczędzam”.
Wystawa pokazuje fenomen tego najstarszego, największego i najbardziej innowacyjnego w Polsce programu edukacji finansowej dla dzieci. Wśród eksponatów znalazły się unikatowe zdjęcia, plakaty i dokumenty oraz pamiętające poprzednie stulecie gadżety. Każdy z nich ma swoją wyjątkową historię. Można zobaczyć m.in. wydawany od lat 50. periodyk „Wiadomości SKO”, do którego wiersze o oszczędzaniu pisał np. Jan Brzechwa czy plakaty anonsujące konkursy SKO, tworzone przez najwybitniejszych polskich rysowników i grafików. Autorem jednego z nich jest Tomasz Lew Leśniak, twórca kultowej postaci Jeża Jerzego. Całość ekspozycji wzbogaca stół multimedialny z ekranem dotykowym – z zabawami i materiałami interaktywnymi.
SKO to nie tylko nauka oszczędzania. Program obejmuje także podstawy bankowości, ekonomii oraz ekologii i bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W latach 2010-2012 przeszedł gruntowną rewitalizację, dzięki czemu stał się jeszcze bardziej praktyczny i atrakcyjny – zarówno dla uczniów, nauczycieli, jak i rodziców. Stworzony przez PKO Bank Polski serwis www.sko.pkobp.pl jest pierwszym tak kompleksowym, łatwym w obsłudze, intuicyjnym, bezpiecznym i przyjaznym graficznie produktem dla najmłodszych. Dzięki niemu dzieci mogą m.in. zakładać wirtualne skarbonki, zdobywać specjalne odznaki i oczywiście na bieżąco sprawdzać stan środków na rachunku oraz historię oszczędzania. SKO Konto dla Ucznia, dedykowane uczniom w wieku 5-13 lat, jest bezpłatne, a zgromadzone na nim pieniądze są atrakcyjnie oprocentowane.
W ramach SKO PKO Bank Polski prowadzi szeroko zakrojoną edukację – zarówno wśród dzieci, ich rodziców, jak i nauczycieli, którym dodatkowo zapewnia wsparcie merytoryczne, dostarczając pomoce dydaktyczne, m.in. gotowe scenariusze lekcji. Te ostatnie zostały objęte honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej i 11 kuratorów oświaty z całej Polski. Zrewitalizowane Szkolne Kasy Oszczędności są doceniane zarówno przez użytkowników, jak i ekspertów, co potwierdzają liczne nagrody przyznane Bankowi właśnie za SKO. Za sukcesami stoją konkretni ludzie – nauczyciele, dzieci, rodzice oraz przedstawiciele Banku, którzy na co dzień inspirują się nawzajem i tworzą coraz liczniejszą społeczność oszczędzających, przedsiębiorczych i proekologicznych.
Motorem tych działań są organizowane od wielu lat konkursy, szczególnie „Konkurs dla Szkolnych Kas Oszczędności” i „Konkurs dla Opiekunów SKO z okazji Dnia Edukacji Narodowej”. Bank organizuje również konkursy dla użytkowników i czytelników platformy SzkolneBlogi.pl. PKO Bank Polski wspiera nauczycieli także przy dokonywaniu operacji na rachunkach oraz prowadzi zajęcia dydaktyczne dla dzieci z wykorzystaniem multimediów. Chętne szkoły zapraszane są na pogadanki i prelekcje do placówek Banku, a nawet na zwiedzanie skarbca.
Mocną stroną programu jest też przemyślany i spójny walor edukacyjny, na który składają się m.in. scenariusze lekcji objęte patronatem Ministra Edukacji Narodowej i większości kuratoriów oświaty, publikacje: „Smakowite SKO”, „Pięć sposobów na ekooszczędzanie – przewodnik dla dzieci i rodziców” czy dwie książeczki „Przygody Kuby Pieniążka i Żyrafy Lokatki, czyli dziecięcy przewodnik po świecie pieniędzy” oraz „Kuba Pieniążek oszczędza na wielką podróż. Zacznij przygodę z oszczędzaniem”. Szkoły przystępujące do programu otrzymują materiały dydaktyczne w formie książkowej (w formie elektronicznej znajdują się na stronie www.pkobp.pl/sko). Edukacyjny przekaz PKO Banku Polskiego trafia do dzieci również za pośrednictwem portalu „Bankomania” (zakładka Bankodzieci), magazynu edukacyjnego dla najmłodszych „Brawo Bank” dostępnego również w wersji mobilnej – na tablety i smartfony.
W październiku obchody jubileuszu 80. lat SKO, prowadzonego przez PKO Bank Polski, oraz towarzysząca temu wystawa zostały jednomyślnie uznane „Inicjatywą Edukacyjną Roku”. Natomiast w grudniu 2015 r. PKO Bank Polski znalazł się w gronie wyróżnionych przez kapitułę konkursu „Ludzie i Instytucje Rynku Finansowego 2015” za edukację finansową najmłodszych oraz prowadzenie SKO wśród dzieci i młodzieży. Organizatorami konkursu było Stowarzyszenie CFA Society Poland oraz Gazeta Giełdy „Parkiet”.
Wystawę w Lublinie można oglądać w Oddziale 1 PKO Banku Polskiego przy ul. Krakowskie Przedmieście 14, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00. Jej wirtualna wersja jest dostępna na stronie: www.pkobp.pl/80-lat-sko. Wcześniej ekspozycję mogli zobaczyć mieszkańcy m.in. Łodzi, Poznania, Szczecina, Torunia, Białegostoku, Rzeszowa, Katowic, Lublińca, Częstochowy, Radomia, Olsztynai Siedlec.
***
PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. W 2015 r. według danych skonsolidowanych jego zysk netto wyniósł 2,61 mld zł, a wartość sumy bilansowej sięgnęła 266,9 mld zł. W sumie w ciągu ostatnich 5 lat aktywa Grupy Kapitałowej PKO zwiększyły się o 100 mld zł – zarówno w wyniku rozwoju organicznego, jak i fuzji z Nordea Bank Polska ocenianej jako jedna z najlepiej przeprowadzonych na rynku. Efektywna realizacja strategii wzrostowej sprawiła, że PKO Bank Polski jest najwyżej spozycjonowaną krajową spółką w najnowszej edycji rankingu Forbes Global 2000 obejmującym największe giełdowe firmy na świecie. Jest też najbardziej wartościową marką na krajowym rynku finansowym, wycenianą przez dziennik Rzeczpospolita na 3,6 mld zł. Bank dysponuje najszerszą na rynku i wielokrotnie nagradzaną ofertą usług oraz jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały rynkowe na rynku kredytów (17,5%) oraz depozytów (16,8%). Jest liderem w zakresie obsługi sektora samorządowego – jego udział w finansowaniu samorządów kredytami wynosi 20%, a udział w segmencie obligacji komunalnych przekracza 40%. Dzięki stałemu poprawianiu jakości obsługi, Bank cyklicznie zwycięża w badaniu infolinii bankowych przeprowadzanym przez ARC Rynek i Opinia. W 2014 roku PKO Bank Polski został uhonorowany przez należący do Financial Times miesięcznik The Banker nagrodą „Bank of the Year in Poland”. Bank zwyciężył także w prestiżowym konkursie „Distribution&Marketing Innovation in Retail Financial Services” organizowanym przez Efma, gdzie za najlepszą światową innowację w płatnościach został uznany projekt przekształcenia mobilnej aplikacji IKO w rynkowy standard płatności BLIK.
Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania oraz zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej znajdują się w Polityce prywatności. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i akceptację plików cookies.
Polityka plików cookies
Pliki cookie używane w witrynie są podzielone na kategorie. Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny. Jeśli wcześniej dozwolone kategorie zostaną wyłączone, wszystkie pliki cookie przypisane do tej kategorii zostaną usunięte z Twojej przeglądarki. Listę plików cookies przypisanych do poszczególnych kategorii oraz szczegółowe informacje na ich temat znajdziesz w zakładce „Polityka plików cookies".