2024.07.01
PKO Bank Polski wykorzystuje sztuczną inteligencję, by skuteczniej zarządzać ryzykiem kredytowym. Już przeszło 80 proc. decyzji kredytowych podejmowanych jest przy wsparciu zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego. Dzięki nowoczesnym technologiom bank może bardziej precyzyjnie ocenić zdolność klienta do spłaty i zaoferować mu lepiej dopasowany produkt. Machine learning wykorzystywany jest także do monitorowania portfeli kredytowych i terminowości spłat zobowiązań.
- Skuteczne zarządzanie ryzykiem jest kluczowym elementem utrzymania stabilności banków. Dzięki nowoczesnym technologiom wdrożyliśmy narzędzie do oceny ryzyka w chmurze, które pozwoliło nam zwiększyć siłę przetwarzania danych. Obecnie ponad 80 proc. decyzji kredytowych podejmowanych jest z wykorzystywaniem algorytmów machine learning. Na podstawie olbrzymiej ilości informacji pochodzących z różnych źródeł jesteśmy w stanie tworzyć coraz bardziej zaawansowane modele do oceny ryzyka, prognozowania różnych zjawisk i zachowań klienta. W efekcie udzielamy więcej kredytów przy kosztach ryzyka najniższych w sektorze
– mówi Marek Łach Dyrektor Pionu Ryzyka Kredytowego Klienta Rynku Detalicznego w PKO Banku Polskim.
- Nasza platforma ML Ops to najbardziej innowacyjne rozwiązanie tego typu w polskim sektorze bankowym. Działa jak nowoczesna linia produkcyjna i pozwala tworzyć modele w skali masowej. Dzięki temu zespoły Data Science mogą je efektywnie budować i wdrażać, z minimalnym udziałem IT. Wykorzystanie platformy sprawiło, że znacząco wzrosła liczba modeli wykorzystywanych przy analizie kredytowej klientów. Cały czas rozwijamy to narzędzie i pracujemy nad zwiększeniem dostępnego zakresu danych. Bardzo obiecujące są również wyniki związane z poprawą jakości modeli uczonych z wykorzystaniem kart graficznych. W tym obszarze także chcemy wprowadzić kolejne, znaczące usprawnienia
– mówi Bogumił Brela Dyrektor Departamentu Rozwoju Platform Inżynierii i Analityki Danych w PKO Banku Polskim.
PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów na 31 marca 2024 r. osiągnęła 497 mld zł. Zysk netto Grupy PKO Banku Polskiego w I kwartale 2024 r. wyniósł 2 mld zł. Spółka obsługuje 12 mln klientów. Jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów, kredytów oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która została aktywowana przez klientów 8 mln razy, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce.