2023.03.23
Czym jest inteligentne rolnictwo i jakie są jego kierunki rozwoju? Jak polski sektor wpisuje się w założenia zrównoważonego rolnictwa? Te i wiele innych zagadnień poruszają autorzy raportu „Inteligentne rolnictwo a wyzwania ESG w Polsce”, opracowanego przez PKO Bank Polski, we współpracy z ekspertami z SGGW, Collegium Civitas, Grupy Azoty i Mlekovity. Raport zostanie zaprezentowany podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce, którego partnerem jest PKO Bank Polski. Jest dostępny na stronie www.pkobp.pl/raportdlarolnika2023. Publikacja raportu wpisuje się w realizację strategii banku na lata 2023-2025 w zakresie bycia liderem transformacji ESG w polskim sektorze bankowym.
- Chcemy, aby informacje zawarte w raporcie były inspiracją do tego, by wykorzystać szansę wynikającą z okoliczności, w jakich znajdą się Polska, Unia Europejska, oraz rynki, z myślą o których polscy rolnicy prowadzą działalność biznesową. Chcemy przyczynić się do utrzymania konkurencyjności polskiego rolnictwa, oferując mu dostęp do stabilnego finansowania. Jest to szczególnie ważne ze względu na fakt, że rolnictwo to branża, która coraz częściej musi się mierzyć z wyzwaniami technologicznymi związanymi z automatyzacją i nowoczesnym zarządzaniem danymi. Mowa tu m.in. o precyzyjnym rolnictwie, które zapewni nie tylko zwiększenie wydajności zasobów i będzie przy tym przyjazne dla środowiska, ale przede wszystkim pozwoli polskiej wsi się bogacić
– mówi Paweł Gruza, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego, kierujący pracami Zarządu.
- Ze względu na postępujące zmiany klimatu przed sektorem rolnym stawia się szereg oczekiwań i wyzwań w zakresie transformacji w kierunku większego zrównoważenia. W raporcie zwracamy uwagę na to, że duży udział Polski w unijnym rynku oznacza, że będzie ona w znaczącej mierze zależała od zmian w polskich gospodarstwach rolnych
– mówi dr Mariusz Dziwulski, współautor raportu, analityk sektorowy w Departamencie Analiz Ekonomicznych w PKO Banku Polskim.
PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów wynosi 431 mld zł. W 2022 r. bank wypracował 3,3 mld zł zysku netto. Spółka obsługuje 11,7 mln klientów. Jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów, kredytów oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, z której aktywnie korzysta 7,2 mln klientów, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce.