2023.01.11
Podczas wdrożenia w PKO Banku Polskim usługi Stanowisko Przyszłości dane z ponad 12 tys. urządzeń końcowych oraz cała poczta elektroniczna zostały zmigrowane do prywatnej chmury działającej na infrastrukturze OChK. Wirtualizacja miejsc pracy nie tylko pozwala obniżyć koszty IT, ale także zmniejsza ryzyko awarii i podnosi poziom bezpieczeństwa.
- Wdrożenie Stanowiska Przyszłości w PKO Banku Polskim było wyjątkowo ambitnym i złożonym projektem. Dotyczyło zarówno obszaru technologii, ale miało też duży wpływ na istniejące środowisko pracy osób, które obsługują klientów banku w placówkach. Z jednej strony chcieliśmy uwzględnić istniejące procesy i aplikacje, ale jednocześnie umożliwić współpracę z nowymi aplikacjami i urządzeniami. Pogodzenie tak wielu zmian wymagało pracy w modelu zwinnym z zaangażowaniem biznesu i bezpośrednich odbiorców usługi. Dzięki prototypowaniu dochodziliśmy do jej ostatecznego kształtu z zachowaniem ustalonego poziomu kosztów. Bardzo istotnym celem było wdrożenie rozwiązania w sposób niezauważalny dla klientów - nie mogliśmy pozwolić sobie na przestoje placówek w pracy lub obniżenie jakości obsługi. Dodatkowo, oprócz technicznych kluczowych wskaźników efektywności (KPI), wdrożyliśmy jeszcze jeden - jest nim satysfakcja użytkownika. Dzięki temu mamy pewność, że usługa nie tylko spełnia oczekiwania stawiane przez dział IT, ale przede wszystkim wspiera pracowników w wykonywaniu zadań. Na podstawie zgromadzonych i przeanalizowanych danych precyzyjnie reagujemy na potrzeby użytkowników i wprowadzamy usprawnienia oraz nowe funkcjonalności. Stanowisko Przyszłości dało nam nowe możliwości biznesowe i niespotykaną dotychczas elastyczność. Mieliśmy okazję zweryfikować skuteczność usługi w trakcie pandemii, a teraz z powodzeniem wykorzystujemy w pracy hybrydowej.
- mówi Mariusz Komorowski, Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami i Konfiguracją w PKO Banku Polskim
- Wdrożenie Stanowiska Przyszłości w PKO Banku Polskim to kompleksowy program, który obejmował wiele projektów: przygotowanie chmury prywatnej, wirtualizację i migrację istniejących zasobów IT, wymianę ponad 12 tys. urządzeń w blisko 1000 lokalizacji na terenie całego kraju, ich konfigurację, połączenie z urządzeniami peryferyjnymi oraz szkolenia dla użytkowników. Zadania realizował zespół nawet 200 specjalistów IT. Na każdym etapie zespół wdrożeniowy banku i Chmury Krajowej bardzo dużą uwagę poświęcał bezpieczeństwu stosowanych rozwiązań, ze względu na wrażliwe dane klientów. Duże, ale nawet średniej wielkości organizacje coraz częściej interesują się tego typu rozwiązaniami. Powodem jest wysoki zwrot z inwestycji w czasach drożejących i niejednokrotnie trudno dostępnych urządzeń, rosnących kosztów energii elektrycznej oraz obaw o bezpieczeństwo danych. Jednocześnie uproszczenie administracji zasobami odciąża dział IT, który może zająć się innymi ważnymi zadaniami. Końcowymi beneficjentami są klienci banku, którzy dzięki stabilnej pracy systemu zyskują na jakości i sprawności obsługi.
- mówi Michał Dobek z OChK, odpowiedzialny za projekt
PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów wynosi 439 mld zł. Po 9 miesiącach 2022 r. bank wypracował 1,6 mld zł zysku netto. Spółka obsługuje 11,6 mln klientów. Jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów, kredytów oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, z której aktywnie korzysta 7 mln klientów, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Spółka wzmacnia swoją obecność zagraniczną za pośrednictwem oddziałów korporacyjnych działających w Niemczech, w Czechach i na Słowacji.