2022.01.26
Udział PKO TFI - lidera rynku funduszy detalicznych w Polsce - przekroczył 20% (na koniec 2021 r.). Tym samym, w ostatnich 10 latach PKO TFI podwoiło udział w rynku. We wzroście tym dużą rolę odgrywa konsekwentny rozwój programów systematycznego inwestowania: PPK, PPE, PPO, IKZE i IKE. Na koniec 2021 roku klienci zgromadzili w nich łącznie 6,8 mld zł.
- Ponad 20-procentowy udział PKO TFI w rynku detalicznym to wielka satysfakcja dla PKO Banku Polskiego. Jesteśmy bowiem nie tylko głównym dystrybutorem funduszy PKO TFI, ale i wyłącznym właścicielem Towarzystwa. Cieszymy się z rosnących aktywów tak ważnych dla Polski programów systematycznego, długoterminowego inwestowania: PPK, PPE, IKZE i IKE. Budowanie długoterminowych oszczędności Polaków to bardzo ważne zadanie na kolejne lata i dekady
- mówi Iwona Duda, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego kierująca pracami Zarządu.
- Ostatnia dekada to także czas ewolucji nastawienia inwestorów do funduszy. Silna pozycja funduszy dłużnych, obserwowana przez większość tego okresu, wynikała z dość stabilnej sytuacji inflacyjnej i spadku stóp procentowych. Trend ten wzmacniały niestandardowe działania banków centralnych. W efekcie przez wiele lat fundusze obligacji przynosiły zyski wyższe niż lokaty bankowe, przy czym oczywiście należy pamiętać o zasadniczej różnicy w profilu ryzyka obu tych instrumentów. Z czasem jednak i w Polsce inwestorzy zaczęli dostrzegać wzrosty na rynkach akcji i możliwości lokowania w funduszach z udziałem akcji. Ubiegły rok to już czas wyraźnych zmian i istotnego wzrostu zainteresowania właśnie funduszami z udziałem akcji. Wzrost inflacji i szybkie podnoszenie stóp procentowych doprowadziły do kolejnych przewartościowań. Spodziewam się, że – mimo obecnie słabych nastrojów – w późniejszej części roku 2022 z powrotem do łask inwestorów mogą wrócić fundusze dłużne
– komentuje Piotr Żochowski, Prezes Zarządu PKO TFI.
PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów wynosi 403,5 mld zł. W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. wypracował blisko 3,7 mld zł zysku netto. Spółka obsługuje 11 mln klientów detalicznych. Jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (17,8 proc.), kredytów (17,5 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (19,7 proc.). Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która ma już 6 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Spółka wzmacnia swoją obecność zagraniczną za pośrednictwem oddziałów korporacyjnych działających w Niemczech, w Czechach i na Słowacji oraz za pośrednictwem działającego na Ukrainie KredoBanku.