2020.04.27
Chmura Krajowa opracowała na zlecenie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia rozwiązanie, dzięki któremu pacjenci mogą korzystać z konsultacji wideo udzielanych przez pracowników medycznych, bez wychodzenia z domu. Projekt skierowany jest do osób, które obawiają się, że mogą być zakażone wirusem Sars-Cov-2. W ramach pilotażu pierwsi pacjenci skorzystali z systemu zaledwie dwa tygodnie od rozpoczęcia prac. Tempo realizacji i zakres projektu pokazuje olbrzymie możliwości, jakie daje wykorzystanie chmury obliczeniowej do szybkiego tworzenia bezpiecznych i skalowalnych rozwiązań technologicznych w odpowiedzi na potrzeby rynku.
- Epidemia koronawirusa pokazała, jak potrzebne jest rozwijanie elektronicznych usług w ochronie zdrowia. W sytuacji gdy powinniśmy ograniczać do minimum kontakty międzyludzkie, zdalny dostęp do porady lekarskiej jest kluczowym elementem budowania bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków. Rozwój e-zdrowia mocno przyspieszył i dzięki temu możemy dziś korzystać z e-zwolnień, e-recept oraz e-porad. Chcemy, aby z e-zdrowia mógł korzystać każdy medyk i dlatego ruszyliśmy z Platformą Teleporada, która wymaga od lekarza lub pielęgniarki jedynie komputera z dostępem do Internetu. Poprawimy dzięki temu dostęp do opieki zdrowotnej i pokażemy, jak może wyglądać współpraca sektora publicznego z prywatnym na rzecz realizacji ważnych celów społecznych.
– powiedział Janusz Cieszyński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
- Teleporada jest doskonałym przykładem tego, jak zwinnie i elastycznie można tworzyć nowe rozwiązania wykorzystując możliwości technologii chmurowej. Pandemia koronawirusa stworzyła zupełnie nową sytuację na rynku ochrony zdrowia, także w zakresie wykorzystywanych rozwiązań technologicznych. Ministerstwo Zdrowia i CSIOZ zgłosiły potrzebę opracowania systemu informatycznego, który pozwoli wykorzystać potencjał m.in. tych pracowników medycznych, którzy z różnych przyczyn pozostają w swoich domach. Obsługują oni pacjentów, którzy z kolei potrzebują konsultacji medycznej, ale także nie mogą z niej skorzystać w klasycznej formie. Opracowaliśmy taki system w bardzo krótkim czasie, udostępniając pierwszą wersję w zaledwie dwa tygodnie od rozpoczęcia prac projektowych”.
- powiedział Michał Potoczek, prezes Operatora Chmury Krajowej
- Teleporada w formie rozmowy wideo, poprzedzona rejestracją online, jest kolejnym rozwiązaniem, które oddajemy pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii. W marcu uruchomiliśmy na portalu pacjent.gov.pl chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa, a na początku kwietnia wirtualne narzędzie, pozwalające ocenić prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te rozwiązania eliminują konieczność bezpośredniego kontaktu pacjenta z pracownikiem medycznym. Teleporada umożliwia dodatkowo odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, analogicznych do tych, jak podczas klasycznej wizyty w placówce. To proste w obsłudze, a zarazem zaawansowane technologiczne rozwiązanie. Dzięki współpracy z zespołem Chmury Krajowej powstało w bardzo krótkim czasie i nadal jest rozwijane na potrzeby systemu e-zdrowia w Polsce.
– mówi Wiktor Rynowiecki, Dyrektor Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia w CSIOZ
- Stale pracujemy nad rozwojem kolejnych funkcji systemu tak, aby coraz pełniej odpowiadał na potrzeby zarówno pracowników medycznych, pacjentów, jak i systemu ochrony zdrowia.
- dodał Potoczek