08/18/23

1 mln złotych na zakup obrazu dla Zamku Królewskiego w Warszawie od Fundacji PKO Banku Polskiego



Fundacja PKO Banku Polskiego wsparła kwotą 1 mln złotych zakup renesansowego obrazu „Madonna z Dzieciątkiem”, autorstwa Paolo di Dono, który trafi do zasobów Zamku Królewskiego w Warszawie. Całość przedsięwzięcia to przeszło 13 mln złotych.

– Jako mecenas sztuki Fundacja PKO Banku Polskiego z radością wsparła zakup wybitnego renesansowego dzieła, jakim jest „Madonna z Dzieciątkiem” Paolo di Dono. Cieszymy się, że dołączy on do kolekcji warszawskiego Zamku Królewskiego i już wkrótce będzie cieszył oczy zwiedzających. Dzięki wsparciu Fundacji zasoby najważniejszych muzeów w Polsce stają się coraz bogatsze 
-– powiedziała Aleksandra Mazur, Prezes Fundacji PKO Banku Polskiego.

Obrazu „Madonna z Dzieciątkiem” Paolo di Dono, zw. Paolo Uccello powstał ok. 1430 r. we Florencji. To wybitne dzieło, stanowiące doskonały przykład sztuki kształtującego się renesansu, a zarazem ciekawy przykład innowacyjnego podejścia do tematu maryjnego.

Całkowity koszt zakupu obrazu Paolo di Dona to ponad 13 mln zł. Dzieło zostanie zakupione od kolekcjonera z Francji. Projekt wsparło również m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Po przeprowadzeniu niezbędnych prac konserwatorskich „Madonna z Dzieciątkiem” zostanie zaprezentowana szerokiej publiczności jako najnowszy nabytek Zamku Królewskiego w Warszawie.

Fundacja PKO Banku Polskiego jako mecenas sztuki wspiera działalność najważniejszych muzeów w Polsce poprzez systematyczne wzbogacanie zbiorów i kolekcji o randze narodowej. Dzięki wsparciu Fundacji do zbiorów warszawskiego Zamku Królewskiego trafił już „Portret konny pazia Gintowta” Bernardo Bellotto zw. Canalettem. Z kolei do Zamku Królewskiego na Wawelu trafiły: „Portret królewicza Jakuba Sobieskiego” Jeana Francoisa de Troy oraz „Łódź Charona” Jana II Bruegela.

***

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów wynosi 444 mld zł. W I kwartale 2023 r. bank wypracował blisko 1,5 mld zł zysku netto. Spółka obsługuje 11,7 mln klientów. Jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów, kredytów oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która została aktywowana przez klientów już ponad 7,4 mln razy, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce.


Agnieszka Szymańska-Grodecka