Informacje o Banku

2017.09.27

Innowacyjny długopis cyfrowy w oddziałach PKO Banku Polskiego

  • PKO Bank Polski, we współpracy ze startupem IC Solutions, testuje po raz pierwszy w Polsce długopis cyfrowy w wybranych oddziałach.
  • Długopis cyfrowy IC Pen to system digitalizacji danych, który umożliwia natychmiastowe utrwalenie w formie elektronicznej tekstu pisanego np. na formularzu bankowym, co przyspiesza czas obsługi i redukuje ilość zużywanego papieru.
  • PKO Bank Polski zgodnie z założeniami swojej strategii jest otwartą platformą technologiczną zdolną do współpracy z branżą fintech.

Po raz pierwszy w Polsce w oddziałach bankowych startują testy długopisu cyfrowego, dzięki któremu  podpisany przez klienta formularz trafia w czasie rzeczywistym do systemów bankowych. PKO Bank Polski wraz ze startupem IC Solutions rozpoczyna pilotaż IC Pen. Szybszy czas obsługi, redukcja zużywanego papieru i automatyczna cyfrowa archiwizacja – to tylko niektóre z korzyści tego innowacyjnego rozwiązania.

IC Pen to system digitalizacji danych, który umożliwia utrwalenie w formie elektronicznej tekstu pisanego na papierze. Zastosowanie innowacyjnego długopisu cyfrowego w oddziałach PKO Banku Polskiego umożliwi efektywne i szybkie zawieranie umów oraz ich automatyczne katalogowanie w systemie. Doradcy nie będą musieli skanować podpisanych formularzy, a ponadto w oddziałach będą zużywane mniejsze ilości papieru.

- Nasza otwartość na innowacje oraz coraz szerzej zakrojona współpraca ze środowiskiem startupów przynosi wielowymiarowe korzyści zarówno naszym klientom, jak i Bankowi jako organizacji. Digitalizacja procesów jest w naszej strategii jednym z kluczowych założeń i sukcesywnie wcielamy ją w życie, a rozwiązania proponowane w tym zakresie przez firmy z branży fintech są dla nas szczególnie interesujące. Naszym celem jest dalsze wzmacnianie wizerunku PKO Banku Polskiego jako instytucji nowoczesnej i zaawansowanej technologicznie. Tworzymy cyfrową rewolucję, a wiele innowacyjnych rozwiązań wdrażanych w Banku staje się benchmarkiem rynkowym – mówi Szymon Wałach, dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO Banku Polskim.

W ramach testów w kilku oddziałach PKO Banku Polskiego wybrane formularze będą wypełniane w systemie przez doradcę, a następnie wydrukowane na zwykłej drukarce laserowej. Po ich podpisaniu przez klienta za pomocą długopisu cyfrowego, będą natychmiast dostępne jako skan w systemach bankowych. Długopis jednoznacznie rozpoznaje rodzaj formularza oraz konkretną kartkę czy stronę – każdy formularz posiada cechy druku ścisłego zarachowania i jest unikalny.

Bank prowadzi pilotaż we współpracy z firmą IC Solutions - startupem założonym przez naukowców z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, jednym ze zwycięzców II edycji programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland w ścieżce „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Ścieżka ta pozwala wyłonić najciekawsze przedsięwzięcia technologiczne możliwe do zaimplementowania w polskiej bankowości.

- Technologia długopisu cyfrowego oszczędza czas pracownikom, pozwala na znaczącą redukcję zużywanego papieru, a także wprowadza w sposób automatyczny pełny elektroniczny obieg dokumentów. Punktem wyjścia dla naszego rozwiązania jest papier i długopis, a więc znana, wygodna i zrozumiała dla każdego analogowa technologia – podkreśla Rafał Witkowski, prezes IC Solutions.

Pilotaż będzie realizowany przez 6 miesięcy w 4 oddziałach PKO Banku Polskiego: Oddziale 1 w Grójcu, Oddziale 12 w Łodzi, Oddziale 38 w Poznaniu i Oddziale 101 w Warszawie. W pierwszej kolejności będą testowane następujące formularze: potwierdzenie założenia lokaty, FATCA, CRS, wpłaty i wypłaty Western Union oraz udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa. Pilotaż pozwoli Bankowi na precyzyjną ocenę efektywności nowej technologii oraz uzyskanie oceny rozwiązania przez klientów i pracowników oddziałów.

Długopis cyfrowy to kolejna innowacja testowana w oddziałach laboratoryjnych PKO Banku Polskiego. Są to wybrane oddziały w całej Polsce, w których prowadzone są testy nowoczesnych rozwiązań technologicznych zanim zostaną wdrożone w całej sieci. Dzięki temu Bank zyskuje pewność, że nowe rozwiązania będą akceptowane i chętnie wykorzystywane zarówno przez klientów, jak i pracowników, a także że będą korzystne i efektywne dla organizacji. Dotychczas w oddziałach laboratoryjnych PKO Banku Polskiego testowano między innymi: udostępnienie klientom demonstracyjnej wersji aplikacji IKO na specjalnie przygotowanych do tego telefonach, udostępnienie klientom tabletów z wersją demonstracyjną nowego iPKO, serwisu PKO Junior oraz ofertą produktową na stronie www Banku, darmowe WiFi dla klientów Banku, system analizy ruchu klientów w oddziale, czy wreszcie stanowiska samoobsługowe umożliwiające wpłaty gotówki, przelewy między własnymi rachunkami, przelewy na dowolne konto, założenie lokaty, sprawdzenie lub wydruk salda oraz innych operacji.

 

 

***

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. W II kwartale 2017 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 827 mln zł, a wartość aktywów sięgnęła 286,4 mld zł. W całym 2016 r. Grupa Kapitałowa wypracowała 2,87 mld zł zysku, co było najlepszym wynikiem w sektorze finansowym. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów (17,1 proc.) oraz kredytów (17,8 proc.), w tym także w kredytach hipotecznych, spośród których niemal co trzeci udzielany jest przez PKO Bank Polski oraz przez PKO Bank Hipoteczny. Posiadając ponad 8 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce z udziałem w rynku na poziomie 21,2 proc. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która ma już niemal 1,5  mln aktywacji, PKO Bank Polski stał się najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. Dzięki przejęciu Raiffeisen-Leasing Polska, Grupa Kapitałowa stała się z kolei liderem rynku leasingu, z udziałem na poziomie 12,3 proc. Efektywna realizacja strategii wzrostowej sprawiła, że PKO Bank Polski jest najwyżej spozycjonowaną krajową spółką finansową w rankingu Forbes Global 2000 obejmującym największe giełdowe firmy na świecie. W 2016 roku, należący do Financial Times miesięcznik The Banker, po raz trzeci uhonorował PKO Bank Polski nagrodą „Bank of the Year in Poland”.